Skip to main content

SLP.Bojan - Test za procenu fonološke sposobnosti (Abstract)

SLP.BOJAN – TEST ZA PROCENU FONOLOŠKЕ SPOSOBNOSTI 

MSc.Spec. Bojan Bogdanovski 


APSTRAKT

 

Uvod
Živimo u vremenu kada logopedija kao nauka postaje sve aktuelnija, zbog sve većeg broja dece koja imaju poteškoća i smetnje u verbalnoj komunikaciji. Poremećaji fonoloških sposobnosti su jedan od najčešćih poremećaja u verbalnoj komunikaciji koji proučava logopedija. Karakteristično je da fonološki poremećaji, iako se mogu javiti izolovano, najčešće prate sve govorno-jezičke poremećaje. Zbog toga je izrada i primena testa za ukupnu procenu fonoloških sposobnosti od velikog značaja, kako za logopede, tako i za same osobe sa smetnjama u verbalnoj komunikaciji. Jedan od takvih testova je ”SLP.Bojan - Test za procenu fonološkе sposobnosti” objavljen u knjizi “Tretman artikulacijskih i fonoloških poremećaja” (Bogdanovski, 2022).

Cilj
Početna ideja za kreiranje „SLP.Bojan - Test za procenu fonološkе sposobnosti“ je da se kreira test na makedonskom jeziku za procenu fonoloških sposobnosti. Glavni cilj ovog opsežnog testa je da se kroz laku i jednostavnu primenu dođe do precizne procene fonoloških sposobnosti.

Metodi
Testom se procenjuje fonološka sposobnost primenom pet subtestova za: Procenu sposobnosti fonemske diskriminacije, Procenu verbalnog pamćenja, Procenu sposobnosti analize i sinteze, Procenu sposobnosti rimovanja i Procenu sposobnosti brzog imenovanja. Test, pored podtestova, sadrži polje za prikupljanje podataka o ispitaniku (ime, prezime, datum rođenja, mesto stanovanja), polja za ocenu, opis i zaključak testiranja, kao i polje za davanje konačno logopedsko mišljenje. Sam test dolazi sa uputstvima za njegovu upotrebu. Uz ovaj test dolazi i test za procenu artikulacije glasa – “SLP.Bojan - Test procene artikulacije glasa“, kako bi se uradila detaljna i sveobuhvatna logopedska procena.

Rezultati
Do sada je ovaj test primenjen za procenu fonoloških sposobnosti kod 124 ispitanika koja su u periodu od 10 meseci (maj 2022 – mart 2023) pohađala logopedski i defektološki tretman u GASPAR – centru za psihofizičko zdravlje, Skoplje. Svakodnevna logopedska praksa nam je pokazala da test “SLP.Bojan - Test za procenu fonološkе sposobnosti“ veoma dobro dijagnostikuje poremećaje fonoloških sposobnosti, a nama logopedima ukazuje na to koji naredni dijagnostički ili terapijski postupak treba da preduzmemo.

Zaključak
Test “SLP.Bojan – Test za procenu fonološkе sposobnosti“ može da nađe primenu u svakodnevnoj logopedskoj praksi, kao i da bude preveden na druge jezike, jer bi poslužio mnogim logopedima i osobama sa patologijom u verbalnoj komunikaciji koji žive na ovim prostorima, ali i širе.

Ključne reči: test, procena, fonološka sposobnost, fonološki poremečaji


Ovaj test je bio pretstavljen na skupu ,,Logopedija Danas" odr
žanom 13-14 oktobra u Beogradu pre 220 logopeda iz različitih zemalja.

Контакт:
e-mail: slp.bojan@gmail.com
Instagram: @slp.bojan

Comments

Popular posts from this blog

Развој на изговорот на гласовите

И склучително важно е децата уште од најрана возраст, уште во прелингвалниот период, да се стимулираат на тој начин што родителите ќе им пеат со сопствениот глас песнички со најразлична мелодија и интонација на мајчин јазик, ќе им зборуваат чисто и правилно како да зборуваат со возрасен човек додека остваруваат контакт со очи, ќе ги запознаваат со најразлични звуци од околината, нема да зборуваат на т.н. ,,бебешки” јазик со децата, нема да ги изложуваат своите деца на модерна технологија, што е исклучително штетно за нивниот целокупен развој. Кај секој поединец уште во најраната возраст постои природна предиспозиција за усвојување на говорот и јазикот, освен ако не станува збор за некое развојно нарушување кое го запира развојот на аудитивната перцепција и дискриминација, односно го запира и/или оштетува говорно - јазичниот развој. Доколку постои адекватен развој, се очекува редоследно детето: 1. Преку плачот да биде стимулирано да ги усвои самогласките. Да го перцепир...

Кога треба да се посомневаме во развојот на нашето дете?

Секој млад родител, особено во ова време, стравува за тоа дали неговото дете се развива добро. Честопати родителите прво се консултираат со нивните пријатели или роднини, за тоа дали е се во ред со нивното дете, и дали треба да побараат стручна помош или нема потреба од истото. Во овој текст, зборуваме за нарушувања и потешкотии кои укажуваат на тоа дека нешто не е во ред во развојот на детето и постои потреба од преглед од стручно лице. Тука се вбројуваат: Неорганизираност и нарушување на моториката Хипотонија, пареза, парализа, недостаток на рамнотежа, потешкотии во одењето, трчањето и скокањето, потешкотии во латерализацијата, недостаток на визио-моторна координација (координација око-рака), неорганизираност на моториката на прстите, потешкотии во моториката во мирување, норганизирана координација на горните, долните или на горните и на долните екстремитети, потешкотии во изведувањето на налози, неорганизираност на мускулатурата на лицето, неправилно држење на моливот, друго.  Н...

Фази на типичен развој

Иако секое дете има свој индивидуален развој, кој може во одредена мера временски да биде поразличен од развојот на друго дете, сепак се водиме според фазите на типичниот развој, каде секое отстапување од истите треба да биде разгледано и проценето од страна на стручно лице. 0 - 3 месеци При кревање на детето во раце тоа успева самостојно да ја држи исправено својата глава, успева да ја подигне својата глава додека лежи на стомак, се обидува да го подигне својот труп во лежечка положба на стомак, така што се потпира на подлактиците, додека лежи на грб симетрично ги движи нозете и во истите гледа, може да ги доближи рацете една до друга, започнува да го развива фатот, односно ја отвора и затвора дланката, може да фати бебешка играчка со раката, но за истата да покаже краток интерес, односно брзо да ја фрли, остварува контакт со очи, со поглед ги следи движењата во негова близина, реагира на звуците од блиската околина, ги продуцира вокалите, покажува променлива интонација за време на пл...